إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

موضوعات الكتابة على هذه المدونة

30 يونيو (17) أخطاء لغوية (2) أخلاقيات (24) إخوان (24) البرادعي (1) التجديد و المذهب الصيامي (12) السيسي (4) الشرق الأوسط (3) الطب في بلاد الجهالة (2) المذهب الصيامي (20) المفضلة (13) الهيمنة الأمريكية (5) تجديد إسلامي (6) تجديد صيامي (20) تحليل سياسي (67) تدوين و توثيق (16) تربية (5) تصحيح إجتماعي (49) ثقافة إشتباك (45) ثقافة ثورية (45) ثقافة ثورية رد أكاذيب السياسة (2) ثقافة حوار (7) ثورة فكرية (32) جماعات إسلامجية (25) حراك 25 يناير (9) خطايا مبارك (14) خواطر (10) دفع فساد زمن الفتن (42) رابعة (1) رد أكاذيب السياسة (44) رد أكاذيب بإسم الدين (25) رد فتن التاريخ (8) سفاهات العرب (6) سفاهة الديموقراطية (14) سوريا (5) شرح الديكتاتورية (6) ضلالات الخلافة (2) ضلالة وجوب الإحترام اللفظي الزائد (1) طرق تفكير (2) عن الإخوان خطايا و طبيعة (18) عن كرهي للقراءة الطائشة (2) فكر جديد (24) فلسفة (14) فلسفة طبية (1) فهارس المدونة (9) قانون و دستور (2) قصص قصيرة (3) لقاءاتي المتلفزة (4) مصائب العولمة (4) معلومات طبية (1) مقتطفات (4) نظم حكم (5) نقد السلفية (1) نقد العلمانية (1) وجوب الديكتاتورية (2) My articles in english (6)

الأحد، 18 نوفمبر، 2012

" لحسة" من الطعم الحقيقي للرأسمالية







مقال بالعامية المصرية :

يعني إيه "رأسمالية" ؟!

*  " رأسمالية" يعني حضرتك تروح تشتري كيلو لبن معلب بـ8 جنيه ، مع إن الشركة شارياه من الفلاح بـ2.5 ، و الفلاح بيبعهولك إنت سايب بـ4 جنيه ،،
- يعني حضرتك دفعت ضعف ثمن السلعة ،، يعني إمكانياتك الشرائية في مقابل دخلك إنخفضت للنصف ، يعني حضرتك بقيت في نصف حجم الثراء اللي ممكن تكون عليه بنفس دخلك الحالي !!

دفعت الضعف الزيادة على نصفين تقريباً :
-نصف في مقابل مصاريف نقل الخام من الفلاح و نقل المنتج إلى الأسواق ، و مقابل مصاريف تشغيل المصنع و عماله ، و كمان مقابل الإعلانات اللي في التيليفزيون و اليافطة اللي فوق كوبري أكتوبر أم مليون جنيه في السنة دي !!
- و نصف كأرباح يتمتع به عائلة أو عائلتين من ملاك المصنع !!

- و النتيجة :
إن الفلاح خسر 1.5 جنيه لإنه باع للمصنع مش للمستهلك مباشرة ،،
حضرتك دفعت ضعف القيمة ،،
حوت أو إثنين من ملاك رؤوس الأموال الضخمة أكثروا أكثر ثراءاً و أكثر سيطرة على رقاب 5000 نفر من خلق الله اللي مشغلينهم بالسخرة بعقود عمل بيمضوا في نفس يوم إمضائها إستقالاتهم و شيكات على بياض علشان صاحب العمل يعمل فيهم ما بداله من غير ما يقولوا (بم) !!

- في حين لو كانت الدولة أقل رأسمالية و بتتخذ إجراءات لتحقيق العدالة الإجتماعية كانت دعمت مشاريع إنتاج ألبان صغيرة في 10،000 قرية في مصر ، كل مشروع يشغل 5 أفراد ،،

- و النتيجة كانت هتكون بإذن الله :
 50،000 فرصة عمل في القرى بدل 5،000 في مدينة واحدة بيحاجوا هما نفسهم وسائل مواصلات للمصنع تحرق وقود و تعمل زحام ،
تنمية للقرية و الزراعة المصرية ،
إكتظاظ أقل بالمدن لأن المرور أخف و لأن الفلاحين مش هينزحوا عليها ،
حضرتك تشترى كيلو اللبن بـ4 جنيه بدل 8 ، الفلاح يبيع هو إنتاجه مصنع من غير ما يخسر 1.5 اللي خسرهم مع الشركة الكبيرة .
ده طبعاً غير الفايدة الكبيرة اللي هتتحقق من حفظ كرامة العمال ، إختفاء القطط السمان و أثرهم المدمر إجتماعياً  ، إختفاء الإعلانات السخيفة على الكبارى اللي بتسبب حوادث ، و كمان إختفاء الإعلانات السخيفة في التيليفزيون اللي بتتسبب في قطع المسلسلات !!!


* "رأسمالية" يعني يبقى فيه 3 شركات للمحمول (مع إنها أصلاً خدمة سيادية المفروض ما يملكهاش أفراد و إلا يحصل زي مصايب التجسس اللي متهم فيها ساويرس) و الـ 3 شركات تحط أبراجها جنب بعض فتبقى فيه خسارتين :

- خطر بيئي بإن تأثير الموجات الضارة للأبراج هيتضاعف 3 مرات أو أكثر ، و طبعاً دي تبقى مصيبة في بلد زي عندنا المواطن فيها - لكثرة الملوثات - بيتلكك عشان يجيله سرطان !!
- و خسارة بإن لو إفترضنا إنهم كانوا شبكة واحدة كانوا قدروا بنفس عدد الأبراج الحالي يغطوا  3 أضعاف مساحة التغطية ، أو كانوا قدروا يغطوا مساحة التغطية الحالية فقط بـ 1-3 نفس عدد الأبراج !!

- النتيجة : خسارة صحية و إهدار 2-3 من إمكانيات أجهزة الإتصالات داخل الدولة !!


* "رأّسمالية" يعني حضرتك تدفع في الدواء تقريباً خمس أضعاف تكلفته !!

- بتدفع خمس في تكلفة الخامات و الأجور و النقل ،
- و خمس في التطوير و شراء براءات الإختراع بعشرات الملايين يقبضها أفراد قليلين ، الفراد دول الرأسمالية خلت العلم بالنسبة لهم مشروع تجاري بدل ما هو رحلة بحث لا تنتهي !!
- و خمس في جيب أصحاب الأسهم في الشركة اللي هما برضو ناس قليلين و ممكن يكونوا بيتكسبوا من مرضك و هما نايمين على بطونهم و بيشتروا أسهم شركة الأدوية أونلاين !!
- و خمس للصيدلي ، أيوه الصيدلي ده اللي النظام الرأسمالي خلاه يضيع 5 سنين في الكلية و حوالي من 20،000 إلى 200،000 جنيه من فلوس أهله - على حسب تعليم عام و لا خاص - علشان يقف في صيدلية يبيع مربى خرز البقر و صبغة شعر جارنييه و اللاسيكاة السحرية اللي بتزيل السموم من الجسم !!
- و خمس في الدعاية و الإعلان علشان يبقى فيه لكل شركة أسطول من السيارات و مندوبي المبيعات اللي شغلتهم يقنعوا الدكتور بالحق أو بالباطل (كذب أو رشوة) و بيقبضوا مرتبات أكبر من الدكتور اللي بيوصف الدواء !! الخمس ده كمان بيشمل الرشاوى التي تقدم للمسؤولين في وزارة الصحة لإجبارهم على إعتماد الدواء في البلد عموماً و تسعيره ، أو لإعتماد صرفه داخل منشآت وزارة الصحة و التأمين الصحي .

- يعني حضرتك (كمريض) بتدفع تمن رشوة الطبيب اللي كاتبلك الدواء و هوا يمكن يكون دواء غير ضروري أو حتى مضر !! متخيل حجم الإهانة ؟! إنت بتدفع تكلفة مؤامرة النصب عليك !!!


* أتمنى تكونوا خدتوا و لو "لحسة" من الطبخة الحمضانة للرأسمالية !!







******************************
مقالات أخرى حول الرأسمالديموقراطية :

" لحسة" من الطعم الحقيقي للرأسمالية



الرأسمالية و التخسيس



إقرا ايضاً حول الديموقراطية لنفس الكاتب :

( نظام حكم جديد "دولة العلم ، بلا مخالفة للشرع" كبديل للديموقراطية الفاشلة أو الشمولية الفاسدة )




(وهم "قداسة الديموقراطية"، و البديل المقترح، و نظرية "الكسوف الفكري"، و أثر "الرأسمالية" على الفكر الإنساني، و ضلالات أخرى !)



من سلسلتي في تفسير فساد الديموقراطية



لمحات من مقارنة الديموقراطية بحكم الفرد




( الإنهيار الخامس لمنظومة الرأسمالية - ديموقراطية بالفيديو من وول ستريت)



( لماذا الحيرة فيمن نتبع؟؟؟هل يستحيل ان نكون مبدعين او يتبعنا الاخرون؟؟؟ )



يا دى المصيبة....انت مش ديموقراطى!!!! استغفر ربنا لحسن لو مت دلوقتى هتخش النار


حقيقة الربيع العربي، و سبب إتحاد الولايات الأمريكية و حلفاء الإخوان، و كيف نقلب الطاولة في وجه الشيطان الأمريكي بنفس خطته ؟


إذا كنت عاشقاً لنظرية المؤامرة العالمية،و عدو لخلطة الرأسمالديموقراطية،و حالم بالفكرة القومية أدعوك للإستمتاع بهلاوس البارانويا المتقدمة التالية





******************************

مقالات تتناول حدس تحليلي حول سيناريو صناعة الثورة

حقيقة الربيع العربي، و سبب إتحاد الولايات الأمريكية و حلفاء الإخوان، و كيف نقلب الطاولة في وجه الشيطان الأمريكي بنفس خطته ؟


وبعد استحضار روحي المؤامرة و فيصل القاسم: نعم نحن فى انقلاب عسكري متنكر فى ثورة شعبية ،، الحل : 28 اكتوبر = 25 يناير


قصة كفاح "عبدو السفاح الشيشي" ؟!










ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق